انگلیسی برای اهداف ویژه
اغول گل نظری؛ محمدرضا عطائی؛ پرویز بیرجندی
چکیده
تدریس دروس انگلیسی با اهداف ویژه دانشگاهی برای اساتید زبان تخصصی بسیار دشوار می باشد و آنها را با چالشهای آموزشی و اجرایی متعددی روبرو می سازد. این مطالعه میزان فرسودگی شغلی اساتید زبان تخصصی دانشگاهی و تفاوتهای ان بین اساتید زبان تخصصی با ویژگی های جمعیت شناختی و سازمانی مختلف را بررسی می نماید. به همین منظور، نسخه فارسی پرسشنامه ...
بیشتر
تدریس دروس انگلیسی با اهداف ویژه دانشگاهی برای اساتید زبان تخصصی بسیار دشوار می باشد و آنها را با چالشهای آموزشی و اجرایی متعددی روبرو می سازد. این مطالعه میزان فرسودگی شغلی اساتید زبان تخصصی دانشگاهی و تفاوتهای ان بین اساتید زبان تخصصی با ویژگی های جمعیت شناختی و سازمانی مختلف را بررسی می نماید. به همین منظور، نسخه فارسی پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ به همراه پرسشنامه جمعیت شناختی توسط 276 استاد زبان تخصصی در دانشگاههای دولتی ایران تکمیل گردید. نتایج حاکی از آن بودند که تعداد قابل توجهی از اساتید سطح متوسط موفقیت فردی را گزارش کردند. همچنین میان فرسودگی شغلی اساتید با توجه به وضعیت تاهل، سن، سابقه تدریس دروس زبان تخصصی و دروس تخصصی یا زبان عمومی، تعداد و رشته تخصصی مرتبط دروس زبان تخصصی و رشته تحصیلی اساتید زبان تخصصی تفاوتهایی وجود داشت. علاوه براین، اساتید زبان تخصصی با ویژگی های جمعیت شناختی و سازمانی که بیشتر در معرض فرسودگی شغلی هستند مشخص گردیدند. در پایان پیشنهاداتی برای بهبود شرایط شغلی اساتید زبان تخصصی ارایه گردید.
عصمت بابایی؛ محمودرضا عطایی؛ ولی محمدی
چکیده
تحقیقات در مورد نگارش آکادمیک نشان داده است که نویسندگان تمایل زیادی دارند تا به صورت تعاملی یافتههای علمی خود را با خوانندگان خود درمیان بگذارند. در انجام این کار، نویسندگان بایستی موضع خود را هنگام نوشتن مقالات علمی مشخص کنند. این برهمکنش که توسط هایلند پیشنهاد شده است دارای دو بعد موضع نویسنده و تعامل است. مطالعه حاضر با ...
بیشتر
تحقیقات در مورد نگارش آکادمیک نشان داده است که نویسندگان تمایل زیادی دارند تا به صورت تعاملی یافتههای علمی خود را با خوانندگان خود درمیان بگذارند. در انجام این کار، نویسندگان بایستی موضع خود را هنگام نوشتن مقالات علمی مشخص کنند. این برهمکنش که توسط هایلند پیشنهاد شده است دارای دو بعد موضع نویسنده و تعامل است. مطالعه حاضر با ادغام چارچوب هایلند و هایلند و سه برای بررسی تعامل نویسنده و خواننده، نشانگرهای واژگانی و دستوری موضع نویسنده را در بخش های اصلی مقالات پژوهشی انگلیسی در علوم مردم شناسی، آموزش، باغبانی و جانورشناسی در نظر دارد. پیکره تحقیق شامل 240 مقاله پژوهشی انگلیسی است که طی دو دوره منتشر شدهاند، یعنی 1990 و 2010. 60 مقاله از هر رشته، 30 مقاله از سال 1990 و 30 مقاله از 2010 با مجموع 1270021 کلمه .یافته های این پژوهش را تشکیل میدهد. صرف نظر از ماهیت رشته، موضعگیری نویسنده ویژگی مشترکی از نگارش آکادمیک در رشته های نمونهگیری شده را تشکیل داد. همچنین، عبارتهای احتیاطآمیز از نظر بسامدی رتبه اول را به خود اختصاص دادند .علاوه بر این، الگویی کاهشی در استفاده از نشانگرهای موضعی وجود داشت که همگرایی میان محققان این حوزهها را نشان میدهد. در پایان، چند نکته با کاربرد محتمل در نگارش آکادمیک و طراحی مطالب مربوط به انگلیسی برای اهداف آکادمیک پیشنهاد شده است.